העור, הלב ואפילו המוח: כך ויטמין E משפיע על הבריאות של כולנו

זו בטח לא הפעם הראשונה שאתם נתקלים במידע על ויטמין E. רובנו יודעים שמדובר בוויטמין חיוני לשמירה על הבריאות ושומעים עליו בעיקר בהקשר של תכשירי טיפוח לעור.
אבל האם עצרתם פעם לחשוב למה מדובר ברכיב תזונתי חשוב כל כך ואיך הוא משפיע על המערכות השונות בגוף שלנו? חושבים שאתם מכירים את כל היתרונות הבריאותיים שלו? המינון המומלץ? תופעות הלוואי האפשריות משימוש מופרז?

בדקות הקרובות נעבור בצורה קלה ופשוטה על כל הנושאים האלו וגם נספר לכם עוד כמה עובדות מפתיעות על הרכיב המהולל הזה. תישארו איתנו, מבטיחים שיהיה מעניין, קולע ושימושי.

אז מה זה ויטמין E ולמה חשוב לצרוך אותו?  

לא הרבה אנשים יודעים שוויטמין E הוא בעצם שם כולל לכמה רכיבים בעלי תכונות דומות, אשר המוכר לנו ביותר הוא אלפא-טוקופרול, כי הוא היחיד שנספג בגוף האדם ומשמש אותנו. מדובר בוויטמין מסיס בשמן, שתפקידו העיקרי הוא כנוגד חמצון, כלומר כימיקל שנלחם ברדיקלים חופשיים, שעלולים לגרום נזקים שונים לבריאות, שתכף נדבר עליהם.
ויטמין E התחיל ללכוד את תשומת ליבנו אי שם בשנות ה-80, כאשר מדענים החלו ללמוד לעומק את הנזקים האפשריים של רדיקלים חופשיים, אשר יכולים בין היתר לגרום לטרשת עורקים, מצב שחוסם את כלי הדם ומגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם.
בנוסף הם גילו שאותם רכיבים ידועים לשמצה יכולים להגביר את הסיכון לסרטן, לאובדן הראייה ולעוד מצבים רפואיים נפוצים ומדאיגים. ויטמין E יכול כאמור להיאבק ברדיקלים החופשיים ובכך להשפיע לטובה על מגוון תהליכים ביולוגיים.

ויטמין E: יתרונות בריאותיים וסגולות רפואיות

לאורך השנים נערכו מחקרים רבים על ויטמין E, אשר ייחסו לו שורה ארוכה של השפעות מיטיבות על הבריאות של כולנו:

מגן על הלב – ב-2019 פורסמה סקירה מדעית שבחנה 19 מחקרים על התרומה האפשרית של ויטמין E לבריאות. הממצאים הראו בין היתר כי הוויטמין הפחית במידה ניכרת את לחץ הדם, אחד מגורמי הסיכון המרכזיים להתקפי לב.
מחקרים אחרים גילו כי ויטמין E עוזר להפחית את ה”כולסטרול הרע” (LDL) והשומנים בדם, גורמים נוספים שמעלים גם הם את הסיכון למחלות לב ולתמותה מוקדמת.

שומר על הכבד – ב-2021 פורסמה סקירה שבחנה 8 מחקרים והגיעה למסקנה כי ויטמין E עוזר לשפר את בריאות הכבד, בין היתר בכך שהוא מפחית את השיעור של אנזימים בשם אלנין אמינוטרנספראז (ALT) ואספרטט אמינוטרנספראז (AST).
כמו כן, ויטמין E עוזר כאמור להפחית את רמות השומנים בדם, מה שתורם לא רק ללב, אלא גם לכבד.

משפר את מראה העור ובריאותו – מחקרים רבים הראו כי תוספים המכילים ויטמין E מסייעים לשפר את מרקם העור וכן להעצים את הגמישות והחיוניות שלו.
כמו כן, תוספים אלו יכולים לסייע למי שסובלים מבעיות עור ספציפיות כמו אקזמה או פסוריאזיס.

מחזק את המוח – ויטמין E יכול להוביל לשיפור היכולות הקוגניטיביות וגם להאט את ההידרדרות הקוגניטיבית שמתרחשת אצל כל אדם בשלב כזה או אחר.
הוויטמין, כך על פי מחקרים בנושא, עשוי להשפיע לטובה על תפקודים שונים במוח, לרבות היכולות הניהוליות, הזיכרון, הקשב והריכוז.

מפחית את הסיכון לדלקות ומחלות כרוניות – נוגד החמצון העוצמתי הזה תורם גם להפחתת דלקות בגוף וגם לשיפור פעילותה של מערכת החיסון.
לכן הוא יכול להועיל במיוחד למי שנוטים לחלות יותר מאחרים או למי שלא מקבלים מספיק חומרים מזינים מהתזונה שלהם.

כמה ויטמין E כדאי לצרוך בכל יום?

הכמות היומית המומלצת (RDA) של ויטמין E החל מגיל 14 עומדת על כ-15 מ”ג ביום, או 22 יחידות בינלאומיות (UI). לנשים מניקות מומלץ לצרוך כמות מעט גבוהה יותר – כ-19 מ”ג, או 28 יחידות בינלאומיות ביום.
עם זאת, אנשים רבים מתקשים להגיע למכסה הזאת רק דרך התזונה ולכן נוטלים תוספים להשלמת החסרים ולהפחתת הסיכון לבעיות הרפואיות שהזכרנו כאן.

האם לוויטמין E יכולות להיות תופעות לוואי?

אז נכון שוויטמין E חשוב לתזונה שלנו, אבל כמו כל רכיב אחר, גם לו יכולות להיות תופעות לוואי, בייחוד אם משתמשים בו בצורה לא מבוקרת.
נתחיל מהסוף, צריכה מופרזת של ויטמין E היא מצב לא סביר, אך הוא בהחלט אפשרי, בייחוד אם נעזרים בתוספי מזון מעבר לרמה המומלצת.

מחקרים מצאו כי צריכה מופרזת של ויטמין E עלולה להגביר את הסיכון לסרטן הערמונית וכן את השכיחות של דימומים פנימיים.
עם זאת, הסיכון הזה יכול להופיע רק כשצורכים כ-1,000 מ”ג של ויטמין E ביום, דבר שכאמור כמעט בלתי אפשרי לעשות, בטח שלא בטעות.

ומה לגבי ויטמין E למריחה על העור?

בטח שמתם לב שתכשירים קוסמטיים רבים, כמו קרמים, משחות, סרומים ומסכות, מכילים כמויות גבוהות של ויטמין E.
זאת מכיוון שהוויטמין החיוני הזה משפיע לטובה על העור, גם בשימוש מקומי וגם בבליעה. כאמור, מדובר ברכיב שהוא אנטי אוקסידנטי (נוגד חמצון), אנטי דלקתי ומסיס בשמן.

כל אלו הופכים אותו לגורם שלא רק משפר את בריאות העור והמראה שלו, אלא גם מאפשרים לו להילחם בדלקות עור שונות, תורמים להחלמה מהירה של פצעים וחבלות, גם מגנים מפני קרינת השמש וגם מפחיתים את הנזקים שהיא גורמת, כמו הזדקנות מואצת של העור וכתמי שמש.

ויטמין E במזון ותוספי תזונה מומלצים

תוספי תזונה רבים מכילים ויטמין E ומציעים דרך קלה לעמוד במכסה היומית המומלצת, בצורה קלה ונוחה. ולצד התוספים האלו, תוכלו למצוא את הרכיב הזה בעוד מגוון רחב של מזונות.

מזונות שמכילים כמויות גבוהות של ויטמין E כוללים בין היתר: ביצים, בטטה, מנגו, עלים ירוקים, זרעים, שמן נבט חיטה, אגוזים, שקדים, דלורית, עגבנייה, ברוקולי, אבוקדו, קיווי, תרד ועוד.
בנוסף, אפשר ורצוי להשתמש גם בתכשירים קוסמטיים שעוזרים להזין את העור בוויטמין E ולהעצים את התרומה והסגולות הרפואיות שלו לאורך זמן.

צפית לאחרונה