אנטיביוטיקה טבעית: כמה שיני שום מותר לאכול ביום?

שום הוא הרבה יותר מסתם תבלין במטבח. הוא ידוע ברחבי העולם כ"אנטיביוטיקה של הטבע" ובהחלט הרוויח ביושר את התואר המכובד. מחקרים רבים הוכיחו ששום משפיע על הבריאות בשורה ארוכה של היבטים, אבל איך בדיוק זה בא לידי ביטוי בפועל וכמה שיני שום מותר לאכול ביום כדי למקסם את היתרונות הבריאותיים שלו? הנה כמה תשובות לשאלות הכי בוערות על פצצת הבריאות שחייבים להחזיק במטבח.  

שום - ערכים תזונתיים ומידע כללי

שום עשיר בתרכובות גופרית, שנחשבות למרכיב מרכזי שהופך אותו לבריא כל כך. בנוסף, שום מכיל ויטמין C, ויטמינים מקבוצת B (במיוחד B6), נחושת, סלניום, אשלגן ומגנזיום. השילוב של כל הרכיבים האלו הופך את השום למעין אנטיביוטיקה טבעית עם השפעות מיטיבות על מערכות רבות בגוף, כפי שנבין בהמשך.

סגולות השום והמחקרים שמוכיחים אותן

כאמור, שום נחשב אנטיביוטיקה טבעית חזקה וייחודית. הנה כמה מהיתרונות הבולטים שלו, שנלמדו במחקרים מדעיים:

הגנה מפני מחלות לב

מחקר שפורסם בכתב העת Nutrition Reviews מצא כי צריכה קבועה של שום עשויה להפחית את רמות הכולסטרול ה"רע" (LDL) בדם בשיעור שיכול לנוע בין 10 עד 15 אחוזים, מה שמקטין את הסיכון למחלות לב וכלי דם. מחקרים נוספים גילו כי אליצין, חומר גופרתי שנמצא בשום, הוא רכיב עם השפעה אנטי-דלקתית, שתורמות אף היא לשיפור בריאות הלב.

מאבק במחלות זיהומיות

התכונות האנטיבקטריאליות של השום הופכות אותו כאמור לאנטיביוטיקה טבעית חזקה. מחקר מ-2014 גילה כי מיצוי שום יכול לעכב את התפתחותם של חיידקים רבים כמו סלמונלה, חיידק השחפת ואפילו זני סטפילוקוקוס עמידים, ובכך לתרום למניעת זיהומים. בנוסף, צריכת שום משפיעה גם על מחלות עונתיות כמו צינון ושפעת, כפי שנבין בהמשך.

שיפור תפקוד המוח

מחקר שנערך על עכברים מצא כי רכיבים מסוימים בשום עשויים לעכב את ההידרדרות הקוגניטיבית שמתרחשת ככל שאנחנו מתבגרים ובכך להפחית דלקות במוח הקשורות בין היתר להתפתחות מחלת האלצהיימר. במחקר הזה, החוקרים ציינו כי לשום יש פוטנציאל משמעותי למנוע מחלות ניווניות של המוח ומערכת העצבים.

עזרה במניעת סרטן

מספר רכיבים בשום, כמו אליצין וסלניום, נחקרו בהקשר של מניעת סוגים שונים של סרטן. סקירה שבדקה מחקרים רבים בנושא העלתה כי שום עשוי לתרום למניעת מגוון מחלות סרטן, לרבות סרטן הקיבה, המעי הגס, הריאות והערמונית. עם זאת, נדרשים מחקרים נוספים כדי לאשש את הקשר המדובר הזה.

שיפור בריאות העור

כפי שהבנו, שום מכיל רכיבים אנטי דלקתיים, כמו גם נוגדי חמצון עוצמתיים. כל אלו מסייעים גם לשיפור בריאות העור, בדגש על למניעה וטיפול במחלות עור זיהומיות. לדוגמה, מחקר שפורסם בכתב העת Dermatologic Therapy מצא כי ג'ל מיצוי שום יעיל בטיפול באקנה בדרגות קלות עד בינוניות. במחקר הזה ציינו המומחים כי ההשפעה המיטיבה יכולה להיות קשורה ביכולתו של השום לעכב את שגשוג החיידקים הגורמים לאקנה.

כמה שיני שום מומלץ לאכול ביום?

שום אמנם עשוי לתרום רבות לשיפור הבריאות, אך מטבע הדברים, צריכה מופרזת שלו עלולה, במקרים מסוימים, לגרום יותר נזק מתועלת. כדי להפיק את מירב היתרונות הבריאותיים של השום, מומלץ לצרוך בין 1-3 שיני שום טריות ביום.

אולם מטבע הדברים, ברור שיש אנשים שפחות מתחברים לריח החזק או לטעם הדומיננטי של השום. אז אם גם אתם לא מעריצים גדולים של שום כמאכל אבל לא רוצים לוותר על היתרונות הבריאותיים שלו, תוכלו גם ליטול כמוסות שום שמספקות את אותם היתרונות הבריאותיים – בלי הטעם והריח העוצמתיים.  

האם שום יכול לשמש כאנטיביוטיקה טבעית לגרון ולהצטננות?

כאב גרון הוא אחד התסמינים הנפוצים ביותר של הצטננות וזיהומים בדרכי הנשימה העליונות. שום הוא כאמור רכיב עוצמי שעשוי לשמש גם כאנטיביוטיקה טבעית לגרון, הודות ליכולתו להרוג חיידקים ולהפחית דלקות. ניסוי קליני שפורסם בכתב העת Advances in Therapy הראה כי מתן תוסף המכיל מיצוי שום, הפחית משמעותית את חומרת כאב הגרון אצל המשתתפים.

בנוסף, מחקרים מראים כי רכיבים פעילים בשום יכולים לסייע בהפחתת גודש באף ונזלת הנלווים להצטננות ולשפעת. סקירה מקיפה של מחקרים בנושא מצאה כי מיצויי שום מסייעים בהפחתת משך ההצטננות בממוצע ביום וחצי, ומשפרים תסמינים כמו כאבי ראש, גודש וכאבי שרירים.

איך להשתמש בשום כתחליף לאנטיביוטיקה?

אז כבר הבנו ששום הוא אנטיביוטיקה טבעית חזקה, אבל איך נכון להשתמש בו כדי להפיק את מירב היתרונות הבריאותיים שבו? קודם כל חשוב להדגיש ששום הוא לא תרופה והוא לא יכול להחליף תרופות לטיפול במחלות או בתסמינים משמעותיים. עם זאת, הוא בהחלט עשוי להביא כאמור לשיפור בתסמינים ולקצר את זמן המחלה.

ומעבר לשימוש בשום בעת מחלה, צריכה קבועה שלו בימים רגילים יכולה לחזק את מערכת החיסון ולהגן עלינו מפני זיהומים. מחקר שפורסם בJournal of Immunology Research מצא כי אכילת שום באופן קבוע מעלה את רמות תאי הדם הלבנים שנלחמים בגורמים מזהמים ומשפרת את תגובת מערכת החיסון.

אז גם אם אתם מרגישים טוב ולא סובלים משום בעיה בריאותית, אין ספק שכדאי לכם להחזיק את הרכיב העוצמתי הזה במטבח ולשלב אותו במנות האהובות עליכם. ואם תשלבו את השום עם עוד סופרפודס עוצמתיים מסוגים שונים – תוכלו להפחית עוד יותר את הסיכון למחלות עונתיות לא רצויות ולחזק את כלל מערכות הגוף - בלי מאמץ ובקלות.

צפית לאחרונה