כל הסיבות לאהוב ארוניה

 

מבין מגוון פירות היער הקיימים, פרי האירוניה הוא ללא ספק פרי מזון על שמעניק תחרות לפירות היער הבריאים אחרים כמו אסאי או מאקי ברי. ארוניה הוא שם שמתייחס לשלושה מינים של פירות יער אשר גדלים באזור החוף המזרחי של צפון אמריקה. שלושת המינים הללו דומים מאוד בערכים התזונתיים שלהם ובעצם הנם מאותה משפחה של צמחי פירות יער צפון אמריקאים..

הרכב צמח הארוניה

בארוניה יש מגוון רחב של ערכים תזונתיים נפלאים שהופכים את פרי זה לתוספת תזונה מומלצת. ארוניה מלא בוויטמינים נפלאים, למשל בליטר ארוניה יש 200 מ”ג ויטמין C, והפרי גם מכיל את כל הוויטמינים ממשפחת B. ארוניה מכיל גם חומצה פולית, ניאצין, אשלגן, סידן ומגנזיום בכמויות גבוהות. מזון על זה גם מכיל פחמימות מורכבות שוות ערך לפירות יער אחרים, אך יחס הגלוקוז שלו נמוך בהרבה ולכן הפחמימות שלו בריאות יותר. נוסף על כך, ארוניה מקבל יחס של מזון על בגלל שהוא מלא בסיבים תזונתיים ומכיל אנתוציאנין, חומר בעל חומציות גבוהה שמאוד בריא לגוף. בסך הכול, ארוניה ברי הוא פרי שמכיל סיבים בריאותיים רבים וחומרי חמצון רבים שתורמים לתזונה בריאה.

ארוניה מכיל נוגדי חמצון רבים

בהשוואה לפירות יער אחר כמו מאקי ברי או אסאי, במבחנים נוגדי חמצון נמצא שלארוניה יש יותר פוטנציאל להכיל כמות חומרים נוגדי חמצון ביחידת פרי אחת מכל פירות היער האחרים. אם נניח לצורך השוואה שכמות נוגדי החמצון של ארוניה ביחידת פרי אחת היא 100% אז באסאי ובמאקי ברי יש 90% נוגדי חמצון, באוכמניות יש 77% נוגדי חמצון, בפטל רק 13% נוגדי חמצון ואחריהם כל שאר פירות היער. כלומר, נוגדי החמצון בפרי הארוניה הם הגבוהים ביותר.

ההשפעות האנטי חומצתיות הללו נמצאו במחקרים כחומרים אפקטיביים בסיוע לחולי סרטן, לרבות סרטן השד, בכך שחומרים נוגדי חמצון אלו מסוגלים להפחית רמות של תרכובות תיאול, שלהם יש השפעה רעה על הגוף והנם תרכובות המעודדות ייצור תאים סרטניים.

ארוניה מסייעת להתמודדות עם מחלות לב ובעיות כלי דם

מחקר אחד בדק במשך מספר חודשים את השפעת אכילת ארוניה 3 פעמים ביום באנשים עם רמות כולסטרול גבוהים. 20 נבדקים מתוך 30 נבדקים, שני שליש, שסבלו מבעיות לב ציינו ירידה בחמצון של שומנים ועלייה שלאחר מכן בנזילות תאי דם אדומים בלב. מחקר אחר באנשים עם תסמונת מטבולית קשה ציינו שאכילת ארוניה סייעה להם בהורדת לחץ הדם הנובע מבעיות תפקוד הלב שלהם.

ארוניה נלחם בסוכרת

לארוניה יש גם אינטראקציה חיובית עם חילוף החומרים של הגלוקוז בגוף, מה שמוביל לתלות נמוכה יותר באינסולין ולפירוק מזון בצורה יעילה יותר. במחקרים שונים שבחנו ארוניה נמצאה שהוא יכול להפחית עד 44% את רמות הסוכר בדם בקרב אנשים בריאים. תוצאות דומות נצפו גם במחקרים שבוצעו על בני אדם עם סוכרת סוג 2 ששתו 200 מ”ל של מיץ ארוניה ללא סוכר במשך 3 חודשים. תוצאות חיוביות אלו נגד סוכרת מקבלות תמיכה בעוד הרבה מחקרים וכיום רופאים ממליצים על צריכת ארוניה לחולי סוכרת בכדי להתמודד טוב יותר עם הצורך שלהם באינסולין.

לארוניה חלבונים טובים

החלבונים בצמח הארוניה נמצאו כבעלי השפעה חיובית על חולות בסרטן צוואר הרחם. החלבונים של הארוניה מדכאים התפתחות של תאים סרטניים בצוואר הרחם ובכך מונעים התפתחות של גרורות תאים סרטניים נוספים.  החלבונים הללו גם נמצאו במחקרי מבחנה כמסייעים להתמודדות עם סרטן הדם, לוקמיה. החלבונים של הארוניה מחזקים את המערכת החיסונית של הגוף שמאיטה את ההשפעות ההרסניות של הלוקמיה.

לסיכום, יש סיבות רבות לאהוב את צמח הארוניה. הערכים התזונתיים הבריאים שלו והיכולת שלו לסייע בהתמודדות היום יומית של מחלות רבות הופכת אותו לפרי מזון על נהדר כתוספת לתזונה היומית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *